Communicatie, misschien wel een van de meest uiteenlopende dingen uit ons bestaan. Communiceren doen we allemaal, dag in dag uit. We praten met familie, met collega’s, kinderen en onbekenden. Iedereen op zijn eigen wijze en met andere woorden. En natuurlijk moeten we lichaamstaal en schrijftaal hierbij niet vergeten. Maar wat als de verteller en ontvanger van elkaar verschillen, wat zijn dan punten om op te letten in de communicatie? En wat als het hierbij gaat om zeer belangrijke informatie, onze gezondheid. Hoe kunnen we medische informatie het beste overbrengen?
De schrijvers van het boek ‘Medische mensentaal’, Frans Meijman en Annelies Bakker, hebben zich hierin verdiept en een mooi boek geschreven over de theorie en de praktijk. Ze proberen de lezer mee te nemen naar de werkvloer en te zorgen dat vakjargon omgezet wordt naar begrijpelijke taal voor de ontvanger.
Als zorgverlener heb je te maken met een diversiteit aan mensen, met verschillende niveaus en mate van medische kennis. Het boek laat zien dat dit nog veelomvattender is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het verschil in taal, dialect, geletterdheid en medische voorkennis. Een simpel woord als braken kan voor verschillende groepen mensen een hele andere betekenis hebben. Een student zegt bijvoorbeeld kotsen, een kleuter noemt het buikgriep en een bejaarde heeft het over overgeven. Zelfs binnen een zorgorganisatie kan een woord verschillende taalvariaties hebben. Een zorgverlener zegt bijvoorbeeld hartinfarct, een leek gebruikt hartaanval en binnen de academische wereld heet het een myocardinfarct. Toch bedoelen ze allemaal hetzelfde.
In het boek worden verschillende zaken uitgelicht, zoals het vereenvoudigen van de taal. Wie zit er voor je? Is iemand bekend met medische kennis, gaat het om een acute aandoening, een chronische ziekte of spreek je met een mantelzorger? De toonzetting is hierbij van belang. De juiste toon is een cruciaal element van een goede uitleg, deze moet passen bij de afzender en doelgroep. Welke toon past bij het gesprek? Hoe breng je de boodschap, moet je het beestje bij de naam noemen of toch de boodschap wat meer verpakt brengen? Beeldmateriaal of een metafoor gebruiken, kunnen ook verduidelijking geven, maar wanneer zet je dit in? Alle aspecten van communicatie worden beschreven en met praktijkvoorbeelden duidelijker gemaakt.
Het boek is een aanrader voor elke zorgprofessional. Het is geen boek om in een avondje uit te lezen, neem er goed de tijd voor. Goed communiceren binnen een zorgorganisatie is van groot belang. Het zorgt ervoor dat mensen zich gehoord voelen en de informatie begrijpen. Ook een goede overdracht van de benodigde informatie tussen collega’s maakt de zorg efficiënter en beter. De inhoud van dit boek draagt hier zeker aan bij.
Medische mensentaal | Frans J. Meijman en Annelies Bakker | 2018 | De Tijdstroom | 314 p | € 46,50