5 vragen aan …

Column

In de rubriek ‘Vijf vragen aan’ spreken we met verschillende diabetesprofessionals over hun werk en betrokkenheid bij diabeteszorg. Zij delen praktijkervaringen en geven inzicht in hoe ze mensen met diabetes kunnen helpen. Daarnaast vragen we naar tips voor andere diabeteszorgprofessionals. Dit keer spraken we met consulent diabetes en CVRM Melita Lever.

Melita Lever, consulent diabetes mellitus en CVRM, Deventerzorggroep e.o.

1. Wat doe je voor werk?

Ik werk inmiddels 17 jaar als consulent diabetes mellitus en CVRM (cardiovasculair risicomanagement) voor de HCDO (Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken). Ik vorm samen met de kaderarts het diabetesexpertteam. Wij ondersteunen huisartsen, praktijkondersteuners en doktersassistenten in onze regio op het gebied van diabeteszorg. Veel consultaties doen we online. Vaak gaan deze over complexe problematiek. Daarnaast hebben we regelmatig multidisciplinair overleg met de internist, nefroloog en VS van het Deventer Ziekenhuis. Ook stemmen we regelmatig af met ketenpartners, zoals de podotherapeuten, diëtisten en oogartsen.

2. Hoe ben je betrokken bij diabetes?

Ik heb 31 jaar in Markelo gewerkt. Eerst als POH-er en later als verpleegkundig specialist diabeteszorg. De veranderingen in de diabeteszorg vragen om steeds meer kennis en vaardigheden van de POH-ers. De zorg is complexer geworden, er spelen vaak sociale en psychische problemen. Ook zien we steeds vaker jongere mensen met diabetes type 1 (LADA). Daarnaast is er op het gebied van medicatie en diabetestechnologie veel veranderd.

 ‘Ik was verrast door zijn ingrijpende en verdrietige verhaal’

3. Kun je een praktijkervaring delen?

Een tijd terug gaf ik een patiënt met diabetes voorafgaand aan een consult een vragenlijst. Hierop gaf hij aan het te willen hebben over de vraag: heeft u problemen met seks? Zijn vrouw kwam mee naar het spreekuur. Hij vertelde dat hij opgegroeid was in een onveilig huis en misbruikt en mishandeld was door zijn stiefvader. Dat hij niet van seks kon genieten, maar dat hij en zijn vrouw een manier hadden gevonden prettig met elkaar om te gaan. Ik was verrast door zijn ingrijpende en verdrietige verhaal. Hij zei: ‘Ik zag de vraag, heb erover nagedacht en heb het met mijn vrouw besproken. Samen besloten we om het vandaag met jou te delen’. Hierdoor realiseerde ik me dat een vragenlijst een goed hulpmiddel is voor de patiënt om na te denken over zijn/haar situatie en een actievere rol aan te nemen tijdens het consult.

4. Hoe kun je mensen met diabetes helpen?

Positieve gezondheidszorg heeft meer betekenis gegeven aan mijn behandelrelatie met mensen met diabetes. Door nadruk te leggen op eigen regie, veerkracht en aanpassingsvermogen, betrek je mensen meer bij hun aandoening. Daarnaast werken we in Deventer nu ruim een jaar met consult voorbereidende vragenlijsten. Voor het jaarconsult ontvangt de patiënt een digitale vragenlijst. Ook dit vind ik erg zinvol.

5. Heb je tips voor diabeteszorgprofessionals?

Alles begint met het opbouwen van een goede samenwerkingsrelatie met de patiënt. Het geeft veel werkplezier en dankbaarheid om een stukje mee te lopen met het levensproces van een patiënt en zijn of haar familie. Probeer altijd de patiënt in relatie met zijn omgeving te zien. De meeste mensen zijn van goede wil. Onderzoek waarom iets niet lukt. Ontdek de betekenis achter het verhaal, wat het betekent voor iemand. En kies een positieve insteek. Daarbij helpen vragen als: welke acties zijn nodig om je doelen te halen? Welke steun heb je van mij nodig? Troost, een luisterend oor, begrip en soms bakken vol met erkenning zijn nodig.

Vorig bericht

‘Meer aandacht voor het herkennen van huidproblemen bij kinderen of adolescenten is gewenst’

Volgend bericht

Gedragsverandering krijgt prominente plek binnen Egyptisch diabetesprogramma