Hoe staat het met jouw zelfcompassie?

© {je_article_foto-credit}

{je_article_foto-bijschrift}

Diversiteit

27 okt 2022 –

In de zorg roepen we het altijd: ‘je kunt pas goed voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt. Maar hoe goed zorg jij eigenlijk voor jezelf? Voor DiabetesPro las ik het boek ‘Hartvol, de kracht van zelfcompassie’ van Marlou Kleve. In de inleiding verwijst ze naar een zelfcompassietest. Deze heb ik gemaakt en het resultaat verbaasde me niet. Ik heb weinig zelfcompassie. Tijdens het lezen van het boek werd ik hier nogmaals in bevestigd. Werk aan de winkel dus.

Maar eerst: wat is zelfcompassie?
Zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt als naar anderen; op momenten dat je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf. Leed of pijn negeer je niet, je erkent het en accepteert het.

Veel zorgprofessionals zijn echter erg op de ander gericht en vinden het moeilijk om goed voor zichzelf te zorgen. We zijn nogal geneigd om overal ja op te zeggen en hard en streng voor onszelf te zijn.

Kritische innerlijke stem
Zelfcompassie zit in ons allemaal. Alleen is het voor de ene persoon iets vanzelfsprekends terwijl de andere continu een kritische innerlijke stem heeft. Deze fluistert je toe door te gaan en alles precies en perfect te doen. Mensen met weinig zelfcompassie staan in het dagelijks leven altijd ‘aan’; klaar om overal ja op te zeggen en bereikbaar te zijn voor iedereen die je nodig heeft. Hierbij ga je aan jezelf voorbij. Kleve legt in haar boek uit wat er op dat moment in je hersenen gebeurt en hoe dit emotioneel en fysiek tot uiting kan komen.

Aardiger voor jezelf
Volgens Kleve zorgt zelfcompassie voor meer levensgeluk, verbondenheid en vriendelijkheid. Zelfcompassie ontwikkelen biedt de kans om aardiger voor jezelf te worden, een positieve innerlijke stem te ontwikkelen en afscheid te nemen van je negatieve kritische stem. Hierbij is wel nodig om perfectionisme en zelfkritiek los te laten en adempauzes in te lassen. Met praktijkvoorbeelden maakt ze duidelijk dat zelfcompassie te leren is, mits je bereid bent het proces aan te gaan en vol te houden. Ik heb de eerste stappen gezet.

Hartvol, de kracht van zelfcompassie | Marlou Kleve | 265 p  | € 19,99 | 12,99 (E-book)

Vorig bericht

Meer ADHD bij kinderen van vrouwen met diabetes?

Volgend bericht

Hoe blijf ik onafhankelijk.nl